درمان پای پرانتز (Bow-Leg) با بریس های زانو و حرکات اصلاحی

درمان پای پرانتز (Bow-Leg) با بریس های زانو و حرکات اصلاحی

پای پرانتزی (Bow-Leg)

ر

پای پرانتزی و دلایل ایجاد آن!

پای پرانتزی یا اصطلاحا Bow-Leg مشکلی است که در آن پاها از محل زانو به سمت بیرون انحنا دارند. طوری که وقتی کودک در وضعیت ایستاده و تحمل وزن قرار میگیرد اگر قوزک های پا را در تماس هم قرار دهد زانوها از هم فاصله دارند.

اگر چه پای پرانتزی مشکلی برای بیمار ایجاد نمیکند ولی درمان سریع این ناهنجاری به منظور پیشگیری از ضعیف شدن عضلات و بروز مشکلاتی در زانو بسیار حائز اهمیت می باشد.

از دلایل مهم ایجاد پای پرانتزی در بزرگسالان و کودکان:

1- کمبود ویتامین دی

2- بیماری روماتیسم زانو

3- شکستگی استخوان ساق پا و زانو

4- راشیتیسم و نرمی استخوان

5- بد نشستن (قورباغه ای نشستن در کودکان)

6- ضعیف بودن عضلات پشت ران (همسترینگ)

7- اضافه وزن و چاقی

مهم ترین ورزش ها و حرکات اصلاحی برای درمان پای پرانتزی

تاثیرگذاری حرکات اصلاحی و زانوبندهای مخصوص اصلاحی در کودکان که استخوان بندی نرمی دارند و در حال رشد می باشند بیشتر می باشد.

با این وجود بزرگسالان نیز میتوانند با انجام حرکات اصلاحی و استفاده از زانوبندهای مخصوص تا حدودی انحراف پاهای خود را اصلاح کنند.

 بهترین حرکات اصلاحی برای پای پرانتزی شامل موارد زیر می باشند:

1- انجام این تمرین نیاز به یک صندلی دارد. مطابق شکل روی صندلی بنشینید طوری که کف پاها با زمین تماس نداشته باشد و حالت آویزان داشته باشند.

بیشتر بخوانید
ارتوز جمجمه

سپس به آرامی مطابق شکل یکی از پاها را بالا آورده، 10 ثانیه نگدارید و بعد به آرامی پا را پایین بیاورید. این تمرین را برای هر پا 10 مرتبه تکرار کنید.

2-برای انجام این تمرین نیاز به یک توپ دارید تا آن را مابین زانوها قرار دهید. سپس زانوها را به یکدیگر فشار دارید. این تمرین را در سه مرحله و هر مرحله 10 بار انجام دهید.

این تمرین برای تقویت عضلات زانو وران انجام می شود.این حرکت را برای ران های خود نیز انجام دهید به این صورت که توپ مابین ران ها قرار می گیرد و ران ها را به مدت 10 ثانیه بهم فشار دهید.

این تمرین را نیز در سه مرحله و هر مرحله 10 بار تکرار کنید.

3- تمرین مناسب برای تقویت عضلات داخل و خارج ران

برای انجام این تمرین، پاهای خود را به اندازه عرض شانه ها باز کنید. حال انگشتان پا را حدود 15 درجه به سمت بیرون بچرخانید. دقت داشته باشید که پاها با هم موازی باشند.

عضلات ناحیه شکم را منقبض کنید و به آرامی زانوها را خم کرده و روی پاهایتان بنشینید. سپس به آرامی بلند شده و در وضعیت ایستاده قرار بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *