هزینه ساخت پروتز پا (پای مصنوعی) چگونه تعیین می شود؟

هزینه ساخت پروتز پا (پای مصنوعی) چگونه تعیین می شود؟

مقدمه:

مرور مطالب قبلی

پیش تر در نوشتارهای قبلی در مورد پروتز های پا، در مورد اصطلاحات رایج در پروتز پا، اقدامات مهم بعد از قطع عضو و بصورت مفصل در مورد یکی از رایج ترین پای مصنوعی ، پروتز زیر زانو صحبت شد.

  اکنون در این نوشتار قصد داریم شما را با نحوه تعیین قیمت گذاری یا هزینه ساخت یک پروتز پا اعم از پروتز زیر زانو، پروتز بالای زانو و پروتز های قطع عضو مچ پا و … آشنا کنیم.

زمانی که فرد به هر دلیلی دچار قطع عضو می شود پس از عبور از افسردگی و پذیرش آن، به دنبال راهی برای به دست آوردن توانایی از دست رفته خود می گردد. اولین قسمتی که می تواند مانع از دریافت پروتز به موقع برای فرد قطع عضو شود، عدم توانایی در پرداخت هزینه ساخت آن می باشد.

اختصاصی بودن هر سوکت پروتزی

هر پروتز پا منحصر بفرد است. یعنی هر پروتز پا با توجه شرایطی جسمی، سن، جنس و هدف از عملکرد ان متفاوت است. به همین دلیل قیمت پروتز های پا را نمیتوان بصورت ثابتی تعریف کرد.

هزینه هر مرحله جداگانه از ساخت یک پروتز پا بر اساس تعرفه مصوب انجمن علمی ارتوز و پروتز محاسبه خواهد شد برای مثال؛ همانطور که در مطالب قبل توضیح داده شد، پس از انجام معاینه و ارزیابی از باقی مانده عضو قطع شده (استامپ)، پروتزیست در مرحله اول اقدام به تهیه قالب از استامپ می کند که پروسه قالب گیری و اصلاح قالب پوزیتیو، طبقه تعرفه مصوب دارای قیمت مشخصی برای قالبگیری هر یک از قطع عضو های ناحیه ی پا می باشد.

بیشتر بخوانید
ورزش های مورد نیاز برای آمپوته های اندام تحتانی

 

در بعضی موارد که نیاز به آماده کردن چک سوکت برای پروتز می باشد نیز هزینه قالبگیری افزایش یافته و با در نظر گرفتن آن محاسبه می شود.

بیشترین هزینه پروتز مربوط به قطعات انتخابی می باشد:

مهم ترین و بیشترین افزایش قیمت پروتز پا مربوط به انتخاب قطعات و اجزای پروتز است که با توجه با معاینه و ارزیابی و هدفی که فرد برای دریافت پروتز دارد تعیین می گردد.قطعاتی که امکانات بیشتری برای راه رفتن هموارتر و طبیعی تر بدهند و همینطور از شرکت های معتبری مانند اوسر، اتوبوک، کالج پارک و…. باشند، هزینه بالاتری دارند و چون این قطعات تحت تاثیر ارز خارجی هستند در هر زمان با توجه به نوسانات ارز، متفاوت است ولی در مرکز ارتوز و پروتز نگین طب به دلیل قرارداد با شرکت های وارد کننده که از ارز داخلی استفاده می کنند، این قطعات پروتز پا با کیفیت و قیمت مناسب به مراجعین ارائه می گردد.

بعد از انتخاب قطعات و اجزای پروتز پا و آماده شدن پروتز پا (پای مصنوعی) تنظیمات تکمیلی و آموزش پروتزیست برای نحوه ی استفاده از پای مصنوعی انجام می شود و طبق تعرفه مصوب انجمن ارتوز و پروتز ایران برای ساخت پروتز پا در هر سطح از قطع عضو دارای دستمزد پروتزیست قیمت مشخصی می باشد که طبق آن دریافت می شود.

بیشتر بخوانید
با اجزا و قطعات انواع پروتزهای پا آشنا شوید!

تمام این مراحل با قیمت های تعیین شده، هزینه ی کلی ساخت یک پای مصنوعی را شامل می شوند و پروتزیست در همان جلسه اول تمام مراحل را با هزینه های احتمالی را به مراجعین شرح می دهد.

 

ولی در نهایت به مدد پای مصنوعی می توان لذت راه رفتن و مستقل بودن را بار دیگر چشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *