انحرافات ستون فقرات: درمان ارتوزی

انحرافات ستون فقرات: درمان ارتوزی

انحنای ستون فقرات

شکل انحناهای ستون فقرات از نمای کناری شبیه حرف انگلیسی S می باشد. ستون فقرات در ناحیه گردنی و در قسمت پایین کمر دارای خمیدگی به سمت داخل و در ناحیه میانی و پایین تر از کمر دارای خمیدگی به سمت بیرون است. وجود این انحنا ها باعث می شود ستون فقرات مانند یک فنر شوک های وارد شده را جذب کند، تعادل داشته باشد و در طول ستون مهره ای دارای دامنه حرکتی باشد.

نقش ستون فقرات گردنی

شما ممکن است گردن و ستون فقرات گردنی خود را نادیده می‌گیرید، اما این قسمت از بدن نقش بسیار مهمی ‌را ایفا می‌کند. مهره‌های گردنی گذشته از وظیفه‌ی پشتیبانی کردن از سر، که بین ۹ تا ۱۲ پوند وزن دارد، به شما این اجازه را می‌دهند که سر خود را ۱۸۰ درجه‌ی کامل بچرخانید.

همین موضوع می‌تواند موجب وارد آمدن فشار زیاد و آسیب‌پذیری ستون فقرات گردنی شود. با دانستن این موضوع، می‌توانید درک کنید که چرا گردن شما به احتمال زیاد هرازچند گاهی دچار مشکلاتی می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در ستون فقرات گردنی ایجاد شود، بیرون‌زدگی دیسک گردن است.

فوروارد هد (forward head):

سر به جلو (FHP) یک اصطلاح مورداستفاده برای توصیف وضعیتي است که در آن ستون فقرات گردني رو به جلو بوده و سر جلوتر از شانه‌ها قرار مي‌گيرد. تقریبا سخت ترین بیماری گردن دیسک گردن می باشد.

ماده غضروفی بین مهره های گردنی جلو می اید و موجب فشار روی اعصاب گردنی می شود و همچنین یک واکنش التهابی بسیار شدید را ایجاد می کند.اغلب درد یا بی حسی یا گزگز مورمور به دست ها تیر می کشد .

خصوصا وقتی این درد به دست چپ تیر میکشد عده ای ان را با درد قلبی اشتباه می گیرند و به دنبال درمان ان می روند. درد گاهی فقط در دست ها احساس می شود بدون انکه فرد دردی را در گردن خود به یاد اورد. درمان دیسک گردن بسیار سخت می باشد و اغلب همکاری زیاد بیمار را میطلبد.

بیشتر بخوانید
هر آنچه که باید در مورد اسکولیوز بدانید

سر و گردن به جلو ، یا سندرم سر به جلو (FHS)، می‌تواند پاره‌اي از علائم را ايجاد كند كه اغلب به اختلالات عصبی، آسم آلرژیک، انحطاط ديسك و مفاصل و مشکلات عروقی نسبت داده مي‌شود.

دو چیز باعث نگه داشتن انحنای طبیعی ستون فقرات می شود:

ماهیچه های قوی و شیوه صحیح نشستن (داشتن قامت صحیح). داشتن قامت صحیح به این معناست که خودتان را عادت دهید به طرز صحیحی بنشینید، بایستید، راه بروید و بخوابید به طوری که در حین انجام فعالیت های روزانه یا  فعالیت هایی که طی آن وزنی را حمل می کنید کمترین فشار را به ستون فقرات بیاورید.

وزن بالای بدن ، عضلات ضعیف و برخی عوامل دیگر می تواند راستای طبیعی و انحنای ستون فقرات را به هم بزند.

بد شکلی های ستون فقرات عبارتند از:

–    داشتن قوس بیش از حد در ناحیه کمر که گودی کمر بیش از حد یا لوردوز نام دارد.

لوردوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟


در ۸۰ درصد از موارد پزشک برای تشخیص لوردوز به انجام معاینه جسمانی می‌‌پردازد که شامل بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینات جسمانی کامل است تا دامنه حرکات بیمار در جهات مختلف بررسی گردد.

پزشک نکات مختلفی از قبیل ضعف عضلات به ویژه عضلات ناحیه شکم و کاهش انعطاف پذیری مفاصل اندام تحتانی را ارزیابی خواهد کرد. در برخی موارد پزشک علاوه بر معاینات جسمانی درخواست انجام تست‌های تشخیصی را می‌‌دهد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • عکسبرداری توسط اشعه ایکس بیمار را از نقاط مختلف مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد تا انحنای ستون فقرات را اندازه گیری کند.
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی
  • ارزیابی استخوان به لحاظ تغییرات تحلیل برنده مفاصل

لوردوز چگونه درمان می‌شود؟


عدم توجه به لوردوز یا کیفوز شدید می‌تواند باعث بروز اختلالات نورولوژیکی به همین دلیل باید به محض تشخیص این اختلالات بیمار تحت درمان قرار بگیرد تا از بروز عوارض بیشتر جلوگیری گردد.

بیشتر بخوانید
افزایش قوس کف پا چه مشکلاتی را ایجاد میکند و راه حل آن چیست؟

در صورتی که روش‌های غیر جراحی تاثیری در بهبود بیمار نداشته باشند پزشک از عمل جراحی برای اصلاح ستون فقرات استفاده خواهد کرد.

صرف نظر از نوع روش درمانی (جراحی یا غیر جراحی) بیمار باید از همه دستوراتی که پزشک می‌دهد پیروی کند و در خصوص همه سوالات و نگرانی‌هایی که دارد با پزشک مشورت نماید.

پزشک اطلاعات ضروری در خصوص محدودیت فعالیت جسمانی را در اختیار بیمار قرار خواهد داد. پزشک و اعضای تیم درمان اقدامات مراقبتی و درمانی خاص را با هدف افزایش دامنه حرکات بیمار، افزایش انعطاف پذیری و قدرت جسمانی او انجام خواهند داد قدرت جسمانی او انجام خواهند داد. پزشک برای هریک از بیماران یک برنامه درمانی تخصصی را طراحی می‌‌کند که باید در منزل انجام دهند.

روش های مختلف درمان:

پزشک روشهای درمانی مختلفی را برای لوردوز پیشنهاد می‌دهد و به بیمار کمک می‌کند نتایج بهتری را از درمان به دست بیاورد.

روشهای مراقبتی معمولاً شامل مصرف داروهای مسکن یا داروهای ضد التهاب برای کاهش تورم، استفاده از بریس برای پیشگیری از بدتر شدن انحنای ستون فقرات در کودکان و نوجوانان و کاهش وزن برای بهبود حالت بدن، فیزیوتراپی برای افزایش قدرت و دامنه حرکات بیمار،  می‌باشد.

بریس لوردوزیس کمری

یک بریس تخصصی لوردوزیس کمری، تنها راه برای پشتیبانی کامل و مطمئن از کمر است.

بریس لوردوزیس کمری پشتی، یک پشتیبان محکم برای ناحیه نامبر در کمر فراهم می‌کند. این بریس، تقویت کننده گودی طبیعی بخش پایینی کمر است و به شما در حفظ موقعیت طبیعی کمر در طول روز و کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند. شما حتی می‌توانید این بریس را در بیشتر فعالیت‌های جسمانی خود بپوشید.

–    خمیدگی بیش از حد در ناحیه مهره های میانی (سینه ای) که قوز پشت یا کیفوز نام دارد.

–    داشتن خمیدگی غیر طبیعی به سمت طرفین ( چپ و راست) که انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز نام دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *