با انواع پروتزهای پا “بالای زانو” و “زیر زانو” آشنا شوید!

با انواع پروتزهای پا “بالای زانو” و “زیر زانو” آشنا شوید!

انواع پروتز ها پا

انواع پروتز ها پا

در نوشتار قبل “چند نکته در مورد پروتزهای پا” بطور کلی نکاتی در مورد انواع پروتز های پا (پروتز های اندام تحتانی)  و همینطور به مسائل روحی و روانی جهت دریافت پروتز پای فرد پرداخته شد.

در لینک های زیر می توانید مطالب مرتبط با پروتز های پا را بخوانید :

  • آشنایی با کلیات پروتز پا (پای مصنوعی)؛ ۱۰اصطلاح رایج در پروتز پا
  • زمان مناسب دریافت پروتز پا؛ مراقبت های مهم بعد از قطع عضو
  • با اجزا و قطعات انواع پروتزهای پا آشنا شوید!
  • تمام مراحل ساخت یک “پروتز زیر زانو” را اینجا بخوانید!
  • “هزینه ساخت پروتز پا” چگونه تعیین می شود؟
  • انواع پروتز برای قطع عضو در انگشتان پا
  • چند نکته در مورد انواع پروتزهای پا

در این نوشتار قصد داریم شما را با انواع پروتزهای پا؛ بالای زانو و زیر زانو و ویژگی های آنها آشنا کنیم:

در پروتز های بالای زانو و زیر زانو، مهم ترین مساله از دست رفتن یکی از اصلی ترین مفاصل بدن یعنی مفصل زانو می باشد.

افراد برای کوتاه کردن طول اندام در هنگام قدم برداشتن و هم چنین برای نشستن نیاز به مفصل پروتزی دارند که توانایی خم شدن پا را به آنها بدهد.

مساله ی بعدی در مورد این سطح قطع عضو تعلیق پروتز می باشد که به دلیل سنگین تر شدن پروتز به علت وجود زانوی پروتزی، ایجاد این تعلیق مشکل تر می باشد.

مساله ی تعلیق در مورد پروتزهای روی زانو معمولا چندان مطرح نیست چون می توان با استفاده از ساختار طبیعی استخوان ران پروتز را روی پا نگه داشت. ولی در مورد سطح بالای زانو به دلیل شکل یکنواخت استامپ این امر امکان پذیر نبوده و نیاز به تعلیق خارجی است.

بیشتر بخوانید
چند نکته در مورد پروتزهای پا

در گذشته پروتز های بالای زانو توسط کمربندی بر روی استامپ(عضو باقی مانده) ثابت می شد. استفاده از این کمربند امروزه به دلایل ذیل محدود شده است:

این کمربند تعلیق مناسبی را ایجاد نمی کرد، از روی لباس مشخص بود، فرد برای اتصال آن زمان زیادی را صرف می کرد، باعث پارگی لباس آمپوته می شد، باعث بروز حساسیت پوستی می شد و از لحاظ بهداشتی شرایط مناسبی را ایجاد نمی کرد.

امروزه از سیستم های پیشرفته تری برای تعلیق پروتز بالای زانو بهره گرفته می شود. اولین روش نگه داشتن پروتز روی بدن به واسطه ی نیروی مکش می باشد. در این روش فرد پا را مستقیما داخل سوکت پروتز قرار داده و توسط پمپ قرار گرفته در انتهای سوکت هوای داخل سوکت را خالی می کند. مکش ایجاد شده باعث تعلیق پروتز شده و هم چنین باعث افزایش جریان خون در اندام فرد و افزایش حس استامپ می شود.

روش دیگر تعلیق در پروتزهای پا که استفاده از آن به افراد آمپوته توصیه می شود، به واسطه استفاده از ژل لاینر ها یا سلیکون لاینر ها می باشد.

لاینرها، جورابی از جنس سیلیکون یا کوپولیمرهای سیلیکونی بوده که روی استامپ (استمپ) پوشیده شده و حد فاصل استامپ و سوکت پروتزی قرار می گیرد. این لاینرها به علت محافظت بالایی که از استامپ انجام می دهند، به افراد آمپوته با حساسیت بالا و مشکلات عروقی همچون دیابت توصیه می شوند.

بیشتر بخوانید
ورزش های مورد نیاز برای آمپوته های اندام تحتانی

این لاینرها فشار وارده بر استامپ را در سطح زیادی پخش کرده و مانع از وارد شدن فشار نقطه ای بر استامپ می شوند.

در انتهای ژل لاینر امکان اتصال یک پین و استفاده از قفلی برای تعلیق هرچه بهتر پروتز می باشد. در صورت استفاده از این قفل امکان خارج شدن ناگهانی پروتز از پا کاملا از بین رفته و پروتز تا زمانی که قفل آزاد نشود بدون حرکت روی استامپ باقی می ماند.

روش دیگر تعلیقی که از طریق استفاده از ژل لاینرها امکان پذیر شده است، Seal-in می باشد. در این سیستم رینگی روی ژل قرار گرفته و با قرار گرفتن پا داخل سوکت مانع از حرکت هوا به داخل سوکت می شود و با ایجاد نیروی مکشی پروتز را روی پا ثابت می کند.

اجزای مهمی که در انواع پروتز های پا وجود داشت مرور شد.در تمام مراحل ساخت پروتز پا می توانید با پروتزیست خود مشورت کنید.

معمولا بعد از انجام عمل قطع عضو، پزشک برای ساخت پروتز پا شما را به یکی از مراکز ارتوپدی فنی (ارتوز و پروتز) ارجاع خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *