چند نکته در مورد پروتزهای پا

چند نکته در مورد پروتزهای پا

پروتز اندام تحتانی

مقدمه:

پروتز دریافتی شما، تنها عامل تعیین کننده توانایی استفاده شما از عضو مصنوعی نمی باشد. در حقیقت شما با دریافت پروتز پا (پای مصنوعی) تنها نیمی از راه رسیدن به توانایی را طی کرده اید. عامل تعیین کننده، پذیرش شما، سطح انگیزه و توانایی بدنی شما برای استفاده از پروتز می باشد.

چه بسا که شما از پروتزی با بالاترین تکنولوژی موجود استفاده کنید ولی به دلیل عدم انگیزه، استفاده از آن را کنار بگذارید. پس اینکه شما به چه مقدار از پروتز خود بهره می گیرید عمدتا به شخص شما، هدف شما از دریافت پروتز و شرایط فیزیکی شما مرتبط می شود.

نقش فیزیوتراپی و کاردمانی در گرفتن پای مصنوعی

در مورد افزایش توانایی فیزیکی استفاده از پروتز، بهره گیری از تخصص یک فیزیوتراپیست و کاردرمانگر بسیار می تواند کمک کننده باشد.

در این مورد مراجعه به مراکز جامع توانبخشی که از تخصص های گوناگون بهره می گیرند انتخاب هوشمندانه ایست. اساس کار این مراکز بر همکاری رشته های مختلف توانبخشی بوده، در نتیجه هماهنگی بیشتر بین اعضا باعث بهره وری بیشتر آمپوته (قطع عضو) از خدمات این مراکز می شود.

یک تصور اشتباه:

بسیاری از افراد این طور فکر می کنند که با افزایش قیمت پروتز، توانایی استفاده ی فرد قطع عضو از پروتز بالاتر می رود، این تصور اشتباهی است.

بیشتر بخوانید
با انواع پروتزهای پا “بالای زانو” و “زیر زانو” آشنا شوید!

البته برای فردی که برای استفاده از پروتز از خود علاقه نشان می دهد و در صدد رسیدن به استقلال شخصی و بازگشت به فعالیت های پیشین خود می باشد، نوع پروتز و قطعات آن می تواند تعیین کننده باشد، ولی نباید این انتظار را از فردی که تا پیش از قطع عضو، کم تحرک و با فعالیت روزانه محدود بوده است داشته باشیم که بعد از دریافت پروتزی با پیشرفته ترین قطعات، توانایی تبدیل شدن به یک ورزشکار یا یک فرد پر تحرک را داشته باشد.

یک توصیه مهم در مورد پذیرش پای مصنوعی:

بخشی از میزان رضایت شما از دریافت پروتز، به دیدگاه شما از پروتز باز می گردد. پروتز تنها وسیله ایست که بخشی از عملکرد اندام طبیعی شما را باز می گرداند. استفاده از پروتز محدودیت هایی را برای شما ایجاد می کند. شما باید بتوانید این محدودیت های جدید ایجاد شده در سبک زندگی خود را بپذیرید و از این محدودیت ها برای کشف فرصت های جدید و سبک جدیدی در زندگی خود استفاده کنید.

مطالبی که می تواند شما را با انواع پروتز های پا آشنا کند:

بیشتر بخوانید
انواع مفاصل زانوی پروتزی بالای زانو: تک محور، چند محور و پلی سنتریک

در حقیقت تنها عامل محدود کننده شما پس از قطع عضو، ذهن شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *