آشنایی با کلیات پروتز پا (پای مصنوعی)؛ ۱۰اصطلاح رایج در پروتز پا

آشنایی با کلیات پروتز پا (پای مصنوعی)؛ ۱۰اصطلاح رایج در پروتز پا

مقدمه:

مجموعه نوشتارهایی در مورد پروتز های پا در نظر گرفته شده است که در طی آن‌ها با اصطلاحات رایج، اقدامات بعد از قطع عضو، اجزا، قطعات و انواع پروتز های پا و کارایی آن‌ها آشنا خواهید شد .
در اولین بخش از این مجموعه می خواهیم شما را با اصطلاحات و تعاریف رایج در پروتز پا آشنا کنیم.

پروتز های پا بر اساس ارزیابی انجام شده و سطوح مختلف قطع عضو و شرایط اندام باقی مانده تهیه می گردند.

در لینک زیر میتوانید در مورد انواع پروتز های بالای زانو و زیر زانو و پروتز انگشتان قطع شده پا بخوانید:

با انواع پروتزهای پا “بالای زانو” و “زیر زانو” آشنا شوید!

انواع پروتز برای قطع عضو در انگشتان پا

تمام مراحل ساخت یک پروتز زیر زانو را اینجا بخوانید!

 

سطوح قطع عضو در اندام تحتانی
پروتز پا یا پای مصنوعی جایگزین بخشی از عضو یا تمام عضو از دست رفته است. اگرچه پای مصنوعی هیچ‌گاه مانند عضو اصلی و اولیه، طبیعی نخواهد بود، ولی به بیمار کمک می‌کند تا به خوبی از عهده بسیاری از کارها از جمله فعالیت های روزمره برآید؛ البته شرط لازم توانایی آن است که خود فرد انرژی و اراده یادگیری روش استفاده از پای مصنوعی را داشته باشد که در این باره میتوانید در مطلب “چند نکته در مورد پروتز های پا” بیشتر بخوانید.

مشاوره برای دریافت پروتز:

همکاری با پزشک، کارشناس ارتوپدی فنی (پروتزیست) و فیزیوتراپیست در برطرف کردن نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و در زمینه فرایندهای طراحی، پروسه ساخت پروتز پا و آموزش آن از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت در استفاده از پروتز به شمار می‌روند و راحتی فرد را تا حد زیادی تضمین کرده و میتواند با پروتز پای خود بیشتر ارتباط برقرار کند.
زمانی که پروتز پا برای یک فرد به دلایل مختلف از جمله دیابت، تروما ویا قطع عضو مادرزادی، تجویز شود؛ از طریق پزشک معالج برای ساخت پروتز، به مراکز ساخت پروتز پا ( مراکز ارتوپدی فنی) ارجاع داده می شود.

از آنجایی که راه طولانی برای دریافت یک پروتز مناسب پیش روی شماست، به شما توصیه می کنیم تا بعضی از اصطلاحات پروتز را یاد گرفته تا بهتر بتوانید با پروتزیست خود به زبان مشترکی صحبت کرده و برای رفع مشکلات پروتز اقدام کنید.

تعریف واژه ها:

استامپ(Stump):

به باقی مانده ی عضو قطع شده استامپ می گویند.

سوکت پروتز(Socket):

یک جز از پروتز شماست که عضو باقی مانده یا استامپ درون آن قرار می گیرد. این بخش از پروتز توسط اسکن سه بعدی یا قالبگیری از استمپ توسط کارشناس پروتزیست ساخته می‌شود و نقش حمایتی از عضو شما و همچنین انتقال وزن بدن به زمین را بر عهده دارد.

چِک سوکت(Check Socket):

نوعی سوکت آزمایشی است که قبل از پروتز نهایی برای برطرف کردن اشکالات احتمالی به فرد داده می شود. ممکن است روی آن تغییراتی اعمال شده و بر اساس آن سوکت نهایی ساخته می شود.
لاینر(Liner): قسمت پد گذاری شده که در تماس با استامپ بوده و میتواند از جنس فوم و یا ژل باشد. لاینر ها می توانند از فشارهایی که به استامپ وارد می شوند جلوگیری کرده و بستر نرمی را برای استامپ ایجاد کنند.

  • لاینر فومی(Foam Liner):

  • از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع لاینرهاست که از جنس فوم است که معمولا متخلل می باشد و مجراهایی برای عبور هوا در آن وجود دارد این نوع لاینر با توجه به نوع پروتز شما ساخته خواهد شد.
  • ژل لاینر(Gel Liner):

  • نوعی لاینرکه عموما از جنس سیلیکون است و بعنوان محافظ روی استامپ پوشیده شده و معمولا دارای اتصالات (پین) برای قفل شدن با سوکت می باشد.

اصطلاحات رایج پروتز پا

جوراب پروتزی(Prosthetics Socks):

نوعی جوراب ازجنس نخ که برای محافظت و کنترل تغییرات حجم استامپ تا رسیدن به حجم ثابت، مورد استفاده قرار می گیرد و در عرض های مختلفی موجود است.

تعلیق پروتز(Suspension):

به روشی که سوکت روی استامپ، متصل باقی مانده و در حین راه رفتن سوکت از استامپ جدا نمی شود.
پایلون (Pylon) : لوله ای استوانه ای که وظیفه اتصال سوکت پروتزی با پنجه را داردو طول آن در تنظیم قد پروتز موثر است.

درد خیالی(Phantom Pain):

درد آزاردهنده در انتهای استامپ به این صورت که فرد فکر میکند هنوز دچار قطع عضو نشده و این درد را بصورت سوزش یا خارش بعد از قطع عضو تا مدتی احساس کرده ولی در اکثر افراد در ماه های اول بتدریج از بین می رود. در این میان در بعضی از افراد نیز ممکن است مدت طولانی تری درگیر این درد خیالی باشند و معمولا با دارو قابل درمان است.

پروتزیست(Prosthetist):

فردی است که بصورت تخصصی، معاینه و ارزیابی، ساخت پروتز که شامل قالبگیری از استامپ، اصلاح قالب، پرو و تحویل پروتز را برعهده دارد و در تمام مراحل ساخت پروتز، راهنمای شما خواهد بود.

کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز نگین طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *