تمام مراحل ساخت یک پروتز زیر زانو را اینجا بخوانید!

تمام مراحل ساخت یک پروتز زیر زانو را اینجا بخوانید!

fitting-prosthesis-process-1

fitting-prosthesis-process-1

پروتز زیر زانو ؛ Below Knee Prosthesis

انواع مختلفی از پروتز پا (پای مصنوعی) برای قطع عضو از ناحیه زیر زانو وجود دارد. نوع آن بستگی به شکل اندام باقی مانده، سطح فعالیت، پیش بینی تغییرات آینده و اولویت فردی دارد
بطور خلاصه در تصاویر زیر مراحل دریافت پروتز پا (پای مصنوعی) را نشان داده است :

 

مراحل دریافت پروتز زیر زانو

قبل از خواندن این مطلب،لازم است که نوشتار “آشنایی با کلیات پروتز پا (پای مصنوعی)؛ ۱۰اصطلاح رایج در پروتز پا” ، “اجزا و قطعات پروتز پا” و “انواع پروتز های بالای زانو و زیر زانو” را بخوانید.

 

پروتز پای زیر زانو عموما از یک سوکت (ساخته شده از روی قالب استامپ فرد)، یک پایلون و یک پنجه تشکیل شده است. روند دریافت پروتز در افراد، متفاوت است ولی معمولا چند هفته بعد از جراحی روند دریافت پروتز آغاز می گردد. برای بعضی افراد ممکن است نیاز به تهیه پروتز اولیه باشد که در هر صورت تهیه قالب یا بصورت اسکن سه بعدی و یا بصورت قالب گچی از باقیمانده عضو ضروری می باشد،

پروتز های اولیه قبل از پروتز نهایی و با هدف کنترل تورم و زخم در استامپ تجویز می شوند.پروتز اولیه ممکن است تا یک سال استفاده شود تا حجم استامپ به میزانی ثابت برسد و پس از آن سوکت نهایی با توجه استامپ جدید فرد ساخته شود.

مراحل دریافت پروتز پای زیر زانو

ارزیابی و معاینه

در اولین جلسه مراجعه به مرکز ارتوپدی فنی (مراکز ساخت پروتز پا)، پروتزیست با معاینه و ارزیابی استامپ و شرح مراحل و نحوه ساخت پروتز و همینطور پرسیدن میزان فعالیت های روزانه ،اهداف دریافت پروتز و … انجام خواهد شد. ارزیابی، اولین گام در ساخت مناسب‌ترین پای مصنوعی (پروتز پا) برای شما است و همیشه این موارد بررسی می‌شود: سن، وزن، اندازه اندام باقی مانده، شکل اندام باقی مانده و سطح فعالیت، تشخیص و پیش بینی تغییرات آینده.

این عوامل فقط یک تصویر کلی از بیمار را ارائه می‌دهند. یک ارزیابی دقیق برای شناخت فرد، برای ساخت یک پروتز مناسب، ضروری است. هیچ دو بیماری یکسان نیستند و و پروتز پای هر کس منحصربفرد است بنابراین بهترین پروتز زیر زانوی با معاینه و ارزیابی با توجه به هر فرد تعیین می شود.

تکنیک ساخت سوکت پروتز از مهم ترین مسائلی است که باید به آن دقت کرد. کارشناس پروتز با توجه به انجام معاینه و ارزیابی و همچین شرایط و توانمندی فرد پروتز مناسبی برای فرد می سازد. اینکه فرد با چه هدفی قصد دارد پروتز را دریافت کند نیز حائز اهمیت است. چون مجموعه ای از قطعات از ساده تا پیشرفته وجود دارد که می تواند هر کدام عمل ویژه ای را انجام دهند و همچین برآوردی از هزینه (قیمت) ساخت پروتز پای زیر زانو نیز به فرد داده می شود.

بیشتر بخوانید
چرا باید مشکل صافی کف پا را جدی بگیریم؟

بصورت مفصل در مورد هزینه ساخت پروتز های پا می توانید در مطلب زیر بخوانید:

هزینه ساخت پروتز پا (پای مصنوعی) چگونه تعیین می شود؟

در اولین جلسه مراجعه، روش صحیح بانداژ کردن برای کنترل حجم استامپ به فرد آموزش داده می شود و معمولاً انتظار می‌رود که وی بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد.
در فایل آموزش به بیمار برای پروتز زیر زانو نحوه بانداژ کردن آموزش داده خواهد شد.
اجزای پروتز زیر زانو

اجزای یک پروتز زیر زانو

پروتز زیر زانو از یک سوکت، پایلون و پنجه تشکیل می شود و دارای یک نوع روش تعلیق است که بطور مفصل در زیر به آنها پرداخته شده است :

اجزای یک پروتز زیر زانو

سوکت پروتز : بعد از انجام اندازه گیری ها و قالبگیری از استامپ، پروتزیست سوکتی را متناسب با اندام شما پس از اصلاح قالب گچی برای شما می سازد. سوکت شما با استفاده از مواد ریزی و الیاف کربن تقویت شده و بسیار مستحکم می شود.

پایلون : سوکت پروتز به پایلون (لوله ای از جنس استیل یا تیتانیوم) است که وزن را از سوکت به پنجه منتقل می کند. پروتزیست برای تنظیم راستای پروتز در حین راه رفتن از پیچ های ابتدا و انتهای پایلون که به ترتیب به سوکت و پنجه متصل هستند برای نزدیک شدن به راه رفتن طبیعی استفاده می کند. پایلون و مقداری از سوکت ممکن است با یک محافظ ابری پوشانده شده و در حدامکان شبیه به اندام مقابل شما تراش داده می شود.

پنجه پروتزی: و در نهایت پنجه پروتزی که دارای انواع گسترده ای می باشد و از ساده ترین نوع که دارای یک حرکت در پا تا پیشرفته ترین آنها، با امکان چند حرکت در جهات مختلف وجود دارد که بر اساس معاینه و ارزیابی و نوع استفاده شما از پروتز تعیین می گردد
انواع پنجه ها و ویژگی هر یک از آنها را می توانید در نوشتار “اجزا و قطعات پروتز پا” بطور مفصل بخوانید و با کاربرد هر یک آشنا شوید.

 

انواع تعلیق پروتز زیر زانو

تعلیق توسط ساکشن

در این نوع تعلیق ژل لاینر روی استامپ پوشیده می شود و از طریق فشار منفی که در سوکت ایجاد می گردد باعث نگهداشتن استامپ درون سوکت می گردد. معمولا در این نوع روش منفذی در انتهای سوکت ایجاد می شود که هوای سوکت از آن خارج شود.

تعلیق با قفل و پین

این نوع روش با استفاده از ژل لاینری است که در انتهای خود دارای پینی قابل اتصال به انتهای سوکت می باشد و ازین طریق استامپ را درون سوکت نگه می دارد و تا زمانی که دکمه بیرون سوکت را فشار ندهید از قفل خارج نمی شود.

بیشتر بخوانید
چند نکته در مورد پروتزهای پا

تعلیق با استرپ

از جمله روش های سنتی و قدیمی به شمار می رود که توسط بندهای چرمی که به سوکت متصل و روی بالای استامپ (ران) بسته میشود به نگه داشتن استامپ درون سوکت کمک می کند. امروزه این نوع روش تعلیق مرسوم نیست.

تعلیق سوپراکندیلار(نوعی تعلیق اناتومیکی)

در این روش، سوکت با استفاده از ویژگی آناتومی پا می تواند سوکت را روی استامپ نگه دارد. امروزه این نوع روش تعلیق مرسوم نیست.

انتخاب کفش مناسب با پروتز زیر زانو

همانطور که می دانید پای پروتزی مانند پای طبیعی عمل نمی کند و معمولا پاشنه پنجه های پروتزی غیر قابل تنظیم می باشد، بنابراین در این صورت انتخاب کفش (با ارتفاع پاشنه های متفاوت) بصورت مستقیم می تواند روی ثبات راه رفتن شما با پروتز تاثیر منفی بگذارد که در این مورد پروتزیست راهنمای شما خواهد بود.

انتخاب کفش مناسب برای پروتز پا

بصورت مختصر می توانید در مورد انتخاب کفش مناسب با پروتز زیر زانوی خود موارد زیر را در نظر بگیرید:
ابتدا هر کفشی را که انتخاب کردید، کفش را به پنجه پروتزی بپوشانید و روی یک سطح صاف قرار داده (زمین یا میز) و از کناره ها به ان نگاه کنید و ویژگی های زیر را در نظر بگیرد:

  • اگر پایلون پروتز، به سمت عقب تمایل پیدا کرد، نشان دهنده این است که پاشنه کفش خیلی کوتاه می باشد و همین باعث می شود تا در حین راه رفتن احساس کنید مدام در سربالایی راه می روید.
  • اگر پایلون پروتز، به سمت جلو تمایل پیدا کرد، نشان دهنده این است که پاشنه کفش خیلی بلند می باشد و همین باعث می شود تا در حین راه رفتن احساس کنید مدام در سرپایینی راه می روید.

در صورتیکه هر گونه پاشنه غیر قابل قبولی را انتخاب کردید در حین راه رفتن با حرکات جبرانی مواجه خواهید شد و همینطور ممکن ثبات راه رفتن و امنیت شما نیز به خطر بیفتد.

بنابراین قبل از تهیه پنجه توسط پروتزیست، انتخاب کفشتان را با او در میان بگذارید.

در فایل “آموزش به بیمار؛ پروتز زیر زانو(Below Knee Prosthesis)” می توانید نحوه مراقبت و تمیز کردن پروتز و استامپ، برنامه پوشیدن آن و راه حل هایی برای مشکلات احتمالی با پروتز خود را بخوانید و به بهترین شکل از پروتز خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *