صافی کف پا! آیا این عارضه باید جدی گرفته شود؟

صافی کف پا! آیا این عارضه باید جدی گرفته شود؟

صافی کف پا

مقدمه:

صافی کف پا:

در صورتی که در پا یا ناحیه قوزک های پای خود درد و ناراحتی احساس می کنید، احتمالا کف پای شما صاف می باشد. در ادامه این مبحث به تفاوت های کف پای معمولی و کف پای صاف اشاره می شود.

یک قوس نرمال و طبیعی منجر به ایجاد یک انحنا به سمت بالا در ناحیه میانی کف پا می شود. تاندون ها و رباط های پا و ساق پا مسئول ایجاد قوس و ثابت نگه داشتن آن می باشند.

با توجه به اینکه پا به محافظت از کل بدن کمک می کند، داشتن قوس های قوی و مناسب از اهمیت زیادی برای سلامتی بدن برخوردار است.

وقتی تاندون ها و رباط ها ضعیف می شوند، قوس پای شما در حالت ایستاده و تحمل وزن از بین می رود. در حالت ایستاده نبایستی کف پای شما به طور کامل زمین را لمس کند.

با این حال، از بین رفتن قوس طبیعی پا باعث چرخش مچ پا به سمت داخل شده و درنتیجه کف پای شما به طور کامل در تماس با سطح زمین قرار میگیرد. با توجه به اینکه پای شما ستون بدن شماست، صافی کف پا باعث ایجاد مشکلاتی در ساختار کلی بدن می شود.

بیشتر بخوانید
درمان های غیر جراحی پای ضربدری کدام است؟

ضعیف شدن تاندون ها و رباط های پا منجر به از بین رفتن قوس کف پا شده و درد شدیدی را در سرتاسر پا، قوزک و عضلات قسمت پایین پا مخصوصا در ناحیه قوس و پاشنه احساس خواهید کرد.

صافی کف پا علاوه بر درد در ناحیه کف پا ممکن است منجر به احساس درد در نواحی زانو، ران و ستون فقرات شود و در نتیجه شما برای جلوگیری یا کاهش درد طرز نشستن و ایستادن نامطلوبی ممکن است داشته باشید.

صافی کف پا در نوزادان و کودکان:

کف پای بیستر نوزادان صاف می باشد، ولی این یک مسئله طبیعی است، چرا که اغلب نوزادان هنوز چربی نوزادی داشته که شکل قوس پا را پنهان می کند.

زمانی که کودک بزرگ شد و راه رفتن را آموخت، بافت های نرم پای او سفت شده و قوس کف پا را تشکیل می دهند. در اکثر موارد قوس کف پای کودک قبل از رسیدن به دوره نوجوانی ایجاد می شود. ذکر این نکته حایز اهمیت است که عضلات، استخوان ها، تاندون ها و رباط ها هنوز در سطح رشد می باشند.

کودکانی که احساس درد داشته و صافی کف پا دارند، به بیماری اتصال غیرطبیعی دو استخوان پا به همدیگر جوش می خورند که اصطلاحا Tarsal Coalition گفته می شود. این بیماری منجر به ایجاد صافی کف پای سخت میشود.

بیشتر بخوانید
افزایش قوس کف پا چه مشکلاتی را ایجاد میکند و راه حل آن چیست؟

در این حالت چه در حالت ایستاده و چه در حالت نشسته (بدون تحمل وزن) هیچ قوسی در کف پا وجود ندارد. در این موارد استفاده از کفی و کفش طبی قوس دار باعث ایجاد درد شده و مناسب نمی باشد.

کف پای صاف در بزرگسالان:

بیماری صافی کف پا در بین بزرگسالان، قوس افتاده نام دارد. همه افراد بزرگسال دچار صافی کف پا نیستند ولی بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به این ناهنجاری می باشند.

با گذر زمان، این مساله منجر به ضعیف شدن اجزای تشکیل دهنده قوس می شود و در نتیجه قوس از بین می رود. خانم ها در زمان بارداری ممکن است از کف پای صاف رنج ببرند.

در اکثر موارد، این مشکل در بین بزرگسالان همیشگی است و بایستی برای جلوگیری از عوارض ناشی از صافی کف پا مانند درد در کف پا و زانو ها و ستون فقرات و اصلاح راه رفتن از کفی طبی و در موارد شدید کفش و کفی طبی استفاده کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *