ورزش و حرکات اصلاحی صافی کف پا

ورزش و حرکات اصلاحی صافی کف پا

صافی-کف-پا

صافی-کف-پا

۱-      حوله را روی کف زمین پهن کنید. سپس حوله را فقط با کمک انگشتان پای آسیب دیده به سمت خود جمع کنید. میزان مقاومت را می‌توان با قرار دادن وزنه‌ای روی انتهای حوله افزایش داد. این تمرین را  ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید. این تمرین یکی از ورزش های اصلاحی صافی کف پا می باشد.

۲-   مطابق شکل با استفاده از یک حوله کف پای خودر ا به سمت خود بکشید. به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید این تمرین را ۳ بار در روز هر بار ۳ مرتبه تکرار کنید.

۳-  تمام انگشتان پا را از روی کف زمین، حین نگه داشتن پاشنه روی کف، بلند کنید، تنها با انگشت شست آهسته به زمین بزنید و چهار انگشت دیگر را در هوا نگه دارید. سپس چند بار آهسته با چهار انگشت به زمین ضربه بزنید و این بار انگشت شست را در هوا نگه دارید. در ابتدا ۴ تا ۱۵ ثانیه ضربه بزنید.  این تمرین را روزی ۳ بار تکرار کنید.

۴-   میله ای را زیر پای خود قرار داده و آن را بغلتانید.این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

۵-   شی کوچکی را (مانند خودکار) با انگشتان پا بلند کنید، چند ثانیه نگه داشته و سپس آن را به دستتان خود منتقل کنید. این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

بیشتر بخوانید
با کفی های طبی برای جبران کوتاهی پا آشنا شوید!

۶-   روی لبه خارجی پا راه بروید.این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

۷-   پاهای خود را خم و راست کنید.این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

۸-   مطابق شکل با یک توپ بازی کرده و آن را به دستان خودمنتقل کنید.این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

۹- در حالی که پاشنه را به داخل می دهید روی پنجه راه بروید.این تمرین را ۴ تا ۱۵ ثانیه روزی ۳ بار تکرار کنید.

۱۰-  ( کشش عضله ساق پا): روبروی دیوار بایستید، یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید و پای عقب را ثابت نگه دارید. آنقدر رو به جلو فشار بیاورید تا در عضله ساق پا احساس کشش کنید، اما در این کار آنقدر زیاده‌روی نکنید تا باعث بروز درد بشوید. این حالت را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را سه بار برای هر پا انجام دهید، این حرکت اصلاحی صافی کف پا را با مشورت متخصص طب فیزیکی انجام دهید.

۱۱-  (کشش تاندون آشیل): روبه‌روی دیوار بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر بگذارید. زانوی عقب را به تدریج خم کنید تا جایی که در تاندون آشیل احساس کشش کنید، اما آنقدر زیاده‌روی نکنید تا باعث بروز درد شوید. این حالت را ۳ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این حرکت را ۳ بار در روز هر بار ۳ مرتبه برای هر پا انجام دهید.

بیشتر بخوانید
ارتز آرنج: حفاظت، کنترل درد و توزیع فشار روی آرنج با ارتز و بریس

عوارض

صافی کف پا بر هم‌ترازی بدن و شیوه ایستادن، راه رفتن یا دویدن فرد اثر می‌گذارد و احتمال بروز درد در مفصل ران، زانو یا مچ پا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به دیگر مشکلات پا به طور همزمان از کف پای صاف نیز رنج می‌برند یا این مشکل باعث تشدید مشکلات دیگری مانند موارد زیر می‌شود:

  • التهاب تاندون آشیل
  • آرتروز مچ‌ یک یا هر دو پا
  • آرتروز یک یا هر دو پا
  • پینه شست پا
  • انگشت پای چکشی
  • التهاب آرنگ کف پا یا پلانتار فاسیا (درد و التهاب رباط‌های یا لیگامان‌های کف پا)
  • التهاب تاندون درشت نی خلفی
  • درد جلوی ساق پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *