هر آنچه که باید در مورد انحراف انگشت شست پا(هالوکس والگوس) بدانید!

هر آنچه که باید در مورد انحراف انگشت شست پا(هالوکس والگوس) بدانید!

Hallux-valgus-Bunion-cover-1200x875

Hallux-valgus-Bunion-cover-1200x875

انحراف انگشت شست پا یا هالوکس والگوس(Hallux Valgus)

یکی از متداول ترین اختلالات پا، بدشکلی انگشت شست پا به نام هالوکس والگوس یا اصطلاحا قوز شست پا می باشد، این بدشکلی ‌انحراف انگشت شست پا به خارج یا هالوکس والگوس(hallux valgus )  و سوارشدن انگشتان روی یکدیگر است، با پیشرفت این دفورمیتی راستای طبیعی مفصل شست پا نیز تغییر کرده و موجب نیمه دررفتگی این مفصل خواهد شد و در نتیجه دردناک شدن این منطقه، تغییر فشار کف پایی، برهم خوردن ساختار طبیعی پا و اختلال در راه رفتن ایجاد می شود.

علل ایجادهالوکس والگوس

این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود هم ببیند. پوشیدن کفش نامناسب مثل کفش هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش های پاشنه بلند از مهم ترین علل ایجاد کننده این بیماری است. شیوع این بدشکلی در زنان نسبت به مردان ۹ به ۱ می باشد، کفش می تواند بعنوان یک فاکتور تشدید کننده در گسترش انحراف انگشت شست پا به خارج (هالوکس والگوس) نقش داشته باشد بطوریکه کفش های پاشنه بلند و پنجه باریک  پیشرفت این بدشکلی را تشریع می بخشند از طرفی در بسیاری از مقالات علمی وجود صافی کف پا در کودکی و بزرگسالی در طولانی باعث ایجاد این بدشکلی می شود، همچنین این عارضه ممکن است به علت صافی کف پا و یا وجود آرتروز و… ایجاد شود.

بیشتر بخوانید
خار پاشنه یک علت شایع درد پاشنه پا!!!درمان با کفی و صندل طبی با اسکن کف پا!!

عوارض های ناشی هالوکس والگوس

ایجاد استخوان‌ های زاید در قسمت داخلی شست و ناراحتی در هنگام پوشیدن کفش و در نهایت کاهش فعالیت شخص  و همینطور درد کناره انگشت ، پینه بستن کناره انگشت و کج شدن بقیه انگشتان از عوارض هالوکس والگوس می باشد.

راه های درمان و کنترل هالوکس والگوس

از جمله درمان های غیر جراحی که معمولا برای عدم پیشرفت بدشکلی و اصلاح راستای انگشت در حین راه رفتن می باشند، می توان به استفاده از کفی طبی جهت کاهش فشار در ناحیه زیر سر انگشت شست و استفاده از پد بین انگشتی و همینطور ارتوز هایی مخصوص انحراف شست پا  برای حین راه رفتن  جهت اصلاح اشاره کرد.

همینطور ارتوز های شبانه ای وجود دارند که فقط در هنگام خواب پوشیده می شوند که معمولا بصورت اتل های فلزی یا از جنس پلاستیکی می باشد که سعی در اصلاح راستای انگشت شست دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *