چرا باید مشکل صافی کف پا را جدی بگیریم؟

چرا باید مشکل صافی کف پا را جدی بگیریم؟

medical-foot-insolesکفی طبی و صافی کف پا

medical-foot-insolesکفی طبی و صافی کف پا

نکته بسیار مهمی که وجود این است: قوس‌های کف پای شما بی‌هدف نیستند. دلیل وجود قوس کف پا این است که تاندون‌های کف پا و پایین پای شما به هم می‌چسبند تا در پایین پای شما فاصله ایجاد شود. اگر آن تاندون‌ها از کار بیفتند، قوس از بین می‌رود. این اتفاق بیومکانیک کف و ساق پا را حذف می‌کند و می‌تواند منجر به لیست طولانی از آسیب‌های استرسی شود که ممکن است باعث شود لنگ بزنید یا حتی در تخت گیر کنید.

صافی کف پا دلیل شایع درد کف پا، مچ پا، ساق پا و کمر می باشد که به دلیل عدم حمتیت کافی از وزن بدن در هنگام ایستادن یا حرکت است.

شما با مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز نگین طب می توانید راهنمایی های لازم را جهت اصلاح یا درمان مشکلات کف پای خود دریافت کنید: با بهترین ها را تجربه کنید!

چرا صافی کف پا ایجاد می شود؟

صافی کف پا مرحله گذرا در طی رشد کودک می باشد.

  • زیر پای کودکان در مقایسه با بزرگسالان کلفت‌تر است.
  • شایع‌ترین علت صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان، شل شدن رباط‌های کپسولی است که مرتبط با ضعف عضلانی است
  • اگر پا تحرک ضعیفی داشته باشد، ممکن است علت آن ممکن است اتصالات غیرمعمول بین استخوان‌های تارس باشد
  • در موارد نادر، استخوان‌های مجزا از هم به طور نادرست در کنار یکدیگر قرار گرفته اند
  • گاهی اوقات، بعد از ۴۰ سالگی، شیوع کف پای صاف به طور فزاینده‌ای زیاد می‌شود یا کف پای صافی که در حال حاضر وجود دارد، به طور قابل توجهی بدتر می‌شود.

 

علائم بالقوه صافی کف پا

در اکثر موارد، صافی کف پا خفیف است و علائمی ندارد و نیازی به درمان بیشتر نیست. افزایش درد در مچ پای داخلی در ترکیب با یک کف پای صاف ممکن است نشان دهنده کشیدگی بیش از حد تاندون پشتی تیبیا باشد. اگر پاشنه پا دائما به سمت بیرون کج می‌شود، ممکن است درد بیشتری در این منطقه ایجاد شود.

عوارضی که به دنبال عدم درمان صافی کف پا ایجاد می گردند:

فشار مزمن عضلانی 

صافی کف پا به اندازه پاهایی که دارای قوس طبیعی هستند در حفظ ثبات بدن مهارت ندارند. در نتیجه، افراد مبتلا به صافی کف پا در معرض فشارهای مزمن عضلانی قرار دارند. زیرا عضلات بدن مجبور به جبران کمبود پایداری پا می‌شوند. اگرچه بدن شما ممکن است در طی فعالیت‌های روزمره قادر به سازگاری با عدم پشتیبانی پای شما باشد، اما وقتی سطح فعالیت خود را حتی به میزان کمی افزایش دهید، می‌تواند باعث درد و فشار شدید عضلانی شود.

بیشتر بخوانید
استفاده از زانوبندهای طبی در آسیب رباط های صلیبی زانو
درد در ناحیه پا، زانو و کمر

مکانیسم پاهای طبیعی طوری می باشد که هنگام ایستادن یا راه رفتن، کل قسمت پایین بدن را در وضعیت مناسب نگه دارند. کف پای صاف نمی‌تواند این پایه را برای وضعیت سالم بدن فراهم کند. با افتادن قوس پا به سمت زمین، پایین پاها به سمت داخل می‌چرخند. این چرخش به داخل می‌تواند کل پا، از جمله باسن را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به درد طولانی مدت پا و کمر شود.

مشکلات اسکلتی عضلانی 

صافی کف پا یکی از دلایل عمده درد و مشکلات کلی اسکلتی عضلانی است. تعادل بدن شما از پاها شروع می‌شود. زمانی که پاها از پشتیبانی مناسب برخوردار نباشند، ممکن است خطر مشکلات مفصلی ناشی از وضعیت نامناسب بدن و راه رفتن غیرطبیعی افزایش یابد. افرادی که صافی کف پا دارند، ممکن است در ناحیه کف پا، مچ پا، زانو یا پهلو دچار آسیب شوند.

سندرم درد پاتلوفمورال (زانو درد):

وقتی صافی کف پای شما زیاد باشد، باعث تغییر چرخشی در نحوه حرکت مچ پا می‌شود. این تغییرات به سمت زانوی شما راه می‌یابد که می‌تواند منجر به سندرم درد پاتلوفمورال یا درد زانو شود.

درد را تشخیص خواهید داد زیرا ناحیه پشت کشکک زانو (جایی که کشکک زانو با استخوان ران شما برخورد می‌کند) دچار درد می‌شود. در بیشتر موارد، درد تدریجی است. این درد به صورت یک احساس آزار دهنده آغاز می‌شود اما تا جایی شدید می‌شود که نشستن، ایستادن، راه رفتن و دویدن دردناک خواهد شد.

هم برای خلاص شدن از درد و هم برای رفع قوس‌های افتاده نیاز دارید (با فرض اینکه این‌ها علت اصلی زانو درد شما باشند) به فیزیوتراپی نیاز دارید.

التهاب فاشیای کف پایی (پلانتار فاشیاتیس):

 

 پلانتار فاشیاتیس یک آسیب‌دیدگی شایع است که باعث درد فلج کننده در پاشنه پا و گاهی اوقات در قوس شما می‌شود. این مشکل به خصوص در میان دوندگان و کوهنوردان و همچنین افرادی که هشت ساعت در روز می‌ایستند شایع است. وقتی دچار فاسئیت پلانتار می‌شوید، کجای پا درد می‌گیرد؟ علت این مشکل التهاب فاشیا پلانتار است. فاشیا پلانتار شما پاشنه را به انگشتان پا متصل کرده و از پایین پای شما می‌گذرد. کشیدگی ناشی از صافی کف پا در بقیه قسمت‌های پای شما می‌تواند باعث فاسئیت پلانتار شود. پزشکان اغلب با فیزیوتراپی، آتل شبانه، یا ارتزهای سفارشی (حمایت از قوس کف پا)، فاسئیت پلانتار را درمان می‌کنند. این مداخلات فشار روی پای شما را به درستی توزیع می‌کند تا علت التهاب را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید
علت شایع درد پاشنه و درمان آن چیست؟
التهاب تاندون آشیل

هنگامی که دچار صافی کف پا هستید، دامنه حرکت شما در وسط پا افزایش می‌یابد و این غیرطبیعی است. برای سازگار شدن پا با این شرایط، تاندون آشیل شما باید بیشتر کار کند که می‌تواند منجر به کشیدگی و التهاب آشیل شود. علائم تاندونیت شامل سفت شدن عضلات ساق پا، مشکل در دستیابی به یک دامنه کامل حرکتی هنگام خم شدن پا یا تورم در پاشنه پا است. برای رفع تاندونیت آشیل ناشی از کف پای صاف، پزشکان باید هم پرونیشین بیش از حد را درمان کنند و هم از روش استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع استفاده کنند. همچنین ممکن است لازم باشد فعالیت بدنی خود را کاهش داده و از روش‌های کششی برای پایین پاها استفاده کنید.

شین اسپلینت (درد ساق پا):

چرخش بیش از حد به سمت خارج (پرونیشن) ناشی از صافی کف پا، استرس مضاعف یا تغییر یافته‌ای را در قسمت پایینی پا ایجاد می‌کند. این امر در قسمت داخلی استخوان درشت نی (ران) شما تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به شین اسپلینت شود. شین اسپلینت باعث درد مبهمی در قسمت جلوی ساق پا، در اطراف استخوان (یا عضلات) می‌شوند. همه افرادی که با صافی کف پا دست و پنجه نرم می‌کنند دچار شین اسپلینت نمی‌شوند. این مشکل غالباً در رابطه با پرونیشن بیش از حد و همراه با تمرین بیش از حد ایجاد می‌شود. با این حال، باید سطح فعالیت خود را با توجه به دردی که تجربه می‌کنید، تنظیم کنید. اگر شین اسپلینت شما در حین انجام فعالیت بدنی بدتر شود، یا تمام مدت درد دارید، پس باید تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید. درمان شین اسپلینت ناشی از صافی کف پا به درمان تاندون‌های افتاده و همچنین یخ و ارتفاع (و به طور بالقوه ضد التهاب‌ها) نیاز دارد.

راه کارهای درمانی صافی کف پا:

1- استفاده از کفش و کفی های طبی

با استفاده از کفی‌های مخصوص می‌توان صافی کف پا و قوس‌های بلند و ملایم را درمان کرد. برای صافی کف پا از کفی‌هایی که قوس طولی پا را پشتیبانی می‌کنند استفاده می‌شود. این کفی‌ها باعث فعال شدن عضلاتی می‌شود که قوس طولی را بالا نگه می‌دارند. هرچه پا انعطاف‌پذیرتر باشد، شانس موفقیت درمان بیشتر است.

در کلینیک ارتوپدی فنی نگین طب مشکلات کف پای شما با دقت بالا و بوسیله پیشرفته ترین و به روز ترین دستگاه های اسکن کف پا ارزیابی و کفی مناسب طراحی می شود: با ما بهترین ها را تجربه کنید!

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *