علت عمده درد پاشنه

درد ناحیه پاشنه به دلایل زیادی می تواند بروز کنـد . از شایع ترین علل آن التهاب غلاف کف پایی است کـه از استخوان پاشنه تا جلوی پا امتداد دارد.

در این مطلب به سوالات زیر پرداخته شده است:

• پلانتارفاشیاتیس با خار پاشنه چه تفاوتی دارد ؟
  • پلانتارفاشیاتیس چگونه ایجاد می شود؟
  • راه های برطرف کردن درد پاشنه چیست ؟
  • ارتوز های مناسب برای درمان پلانتارفاشیاتیس کدام است؟
  • کفی طبی می تواند درد پاشنه را درمان کند؟

از شایع ترین علل درد پاشنه، التهاب غلاف کف پایی است کـه از استخوان پاشنه تا جلوی پا امتداد دارد.این غـلاف کـه وظیفه حمایت از قوس طولی پا را به عهده دارد.زمانی که فشار نامتوازن و نامناسب به پا وارد می‌شود، می‌تواند غشاء لیفی کف پا را دچار کشش بیش از حد کند و به مرور محل اتصال آن به پاشنه را ملتهب نماید که به این عارضه پلانتار فاشیاتیس گفته می شود.

ارتباط پلانتار فاشیاتیس و درد پاشنه

پلانتار فاشیاتیس یکی از شایع‌ترین اختلالات پا و درد پاشنه است که تقریبا از هر ۱۰ نفر یک نفر به این عارضه دچار می شود

و شیوع آن در زنان نسبت به مردان بیشتر است.این عارضه در بین دوندگان و و کسانی که وزن بالایی دارند شایع است.

حرکات اصلاحی زانوی پرانتزی مکمل استفاده از زانوبندهای اصلاحی

از شایع ترین علائم این عارضه دردی تیر کشنده در اولین گام ها بعد از یک استراحت طولانی، خصوصا بعد از خواب شبانه که در ناحیه اتصال پلانتار فاشیا در محل اتصال به استخوان پاشنه بروز می کند.

و معمولا بیماران این علامت را اینگونه توصیف می کنند:”وقتی صبح از خواب بیدار می شوم قدم های اول به دلیل پاشنه بسیار دردناک است ولی با چند دقیقه راه رفتن این درد برطرف می شود.”

اغلب افراد این درد را به اشتباه به خار پاشنه که زائده کوچک استخوانی در استخوان پاشنه می باشد نسبت می دهند در حالیکه با معاینه و ارزیابی، التهاب فاشیای کف پایی تشخیص داده  می شود.

این درد و ناراحتی خصوصا در حین راه رفتن افزایش می باید وباعث اختلالاتی در پا می گردد که خود می تواند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی وانجام کارهای روزمره داشته باشد.

طبق مطالعات در بین درمان های غیرجراحی درمان های ارتوزی موفقیت چشمگیری را در کاهش درد در این بیماران را در پی داشته اند.

درمان های ارتوزی پلانتار فاشیاتیس

روشهـای درمانی در این بیماران بر ناحیه دردناک با هدف کنترل درد و التهاب متمرکز است. ارتوز ها با کاهش استرس وارد بر محل اتصال پلانتار فاشیا وقرار دادن این بافت در وضعیت و راستای مناسب باعث می شود بافت اسیب دیده در طول طبیعی خود ترمیم شود و ازاین طریق التهاب ناشی از این عارضه کاهش پیدا می کند.

علائم و درمان صافی کف پا؛ از کودکی تا بزرگسالی

از جمله موثرترین ارتوز ها برای کاهش دردپاشنه در پلانتارفاشیاتیس، پد های پاشنه (فومی یا سیلیکونی) و کفی های طبی ( حمایت کننده قوس طولی داخلی)، صندل های طبی مخصوص و ارتوز های شبانه می باشند.

• پدهای پاشنه

پدهای پاشنه بصورت سیلیکونی و فومی وجود دارند که باعث ایجاد یک بستر نرم زیر پاشنه فراهم می کنند و معمولا در کفش استفاده می شوند.

• کفی های طبی

شاید بتوان گفت یکی از درمان های قطعی پلانتارفاشیاتیس، کفی های طبی با قوس طولی داخلی است که با پر کردن محل قوس پا، فشار را از روی فاشیای کف پا بر داشته و باعث کاهش درد می گردد و در محل پاشنه فرد بستر نرمی فراهم می شود تا این ناحیه ملتهب را نیز پوشش دهد.همین ویژگی ها در صندل های طبی مخصوص خارپاشنه نیز در نظر گرفته می شود.

• ارتوز های شبانه

انواعی از وسایل ارتوپدی هستند که به نگه داشتن الیاف یا فاشیای کف پا در حالت استراحت هنگام خواب شبانه به کاهش درد کمک می کنند.