پای مصنوعی هوشمند!

پای مصنوعی هوشمند!

Smart-artificial-leg-3132307314560208544 (1)

Smart-artificial-leg-3132307314560208544 (1)

پای مصنوعی هوشمند چیست؟

پای مصنوعی هوشمند یا پاهای میکروپروسسور دار یکی از بهترین و دقیق ترین انواع پای مصنوعی می باشد که در چند سال اخیر با تغییر و تحول زیادی مواجه شده است.

این نوع پا که برای قطع عضور از زانو یا بالای زانو کاربرد دارد، شرایطی را فراهم می کند تا بر اساس سیگنال های ارسال شده درباره شرایط محیط از سنسور به پا حرکت پا را کنترل کند.

با توجه به قدرت بالای این نوع پا در عکس العمل نشان دادن به شرایط محیط و داشتن حرکت طبیعی، پای مصنوعی هوشمند در تمام دنیا با استقبال زیادی مواجه شده است. ادونس کلینیک در ادامه نگاه جامعی به پای هوشمند مصنوعی، نحوه عملکرد آن و جدیدترین انواع پاهای مصنوعی هوشمند خواهد داشت.

پای مصنوعی هوشمند چگونه عمل می کند

  • همان طور که از نام این نوع پروتز پا مشخص است، نحوه فعالیت آن تا حد زیادی به صورت هوشمند و بر اساس سیگنال های دریافت شده در محیط و مغز فعالیت خود را انجام می دهد.

 

  • نحوه عملکرد پای هوشمند مصنوعی را می توان به این صورت شرح داد:

  • به منظور جمع آوری اطلاعات از محیط و ارسال آن به بخش مرکزی پا و سیستم کنترلی آن، سنسور یا حسگرهایی نصب استفاده میشود. این سنسورها قادر به جمع آوری اطلاعات از محیط و سایر اندام ها می باشد.
  • اطلاعات و سیگنال های بدست آمده توسط سنسور با الگوریتم ها و قوانین از قبل تعریف شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت تصمیم گیری های لازم برای نحوه حرکت پا گرفته میشود.
  • با توجه به تصمیم گیری های انجام شده توسط ریزپردازنده، دستورات لازم به سایر بخش های پا ارسال می گردد. اطلاعات ارسال شده توسط سنسور و الگوریتم های اعمال شده نحوه حرکت مچ پا، شتاب سنج و ژیروسکوپ و سنسورهای گشتاور را تعیین می کنند.

لازم به ذکر است که پای مصنوعی هوشمند نسبت به سایر انواع پا و اندام مصنوعی تعادل بهتری داشته و انجام حرکات در آنها طبیعی تر به نظر میرسد. با توجه به نوع پاهای مصنوعی هوشمند میزان واکنشی که آنها نسبت به شرایط محیط نشان می دهند کاملا متفاوت می باشد. اما در حالت کلی این نوع پا در سطوح صاف عملکرد بهتری نسبت به سطوح ناهموار دارند.

علاوه بر پاهای مصنوعی که برای اندام قطع شده از زانو یا بالاتر از آن مورد استفاده قرار میگیرد، پنجه های هوشمند نیز طراحی و تولید شده اند. از معروف ترین نوع پنجه های هوشمند می توان به پنجه هوشمند BIOM اشاره کرد که با تماس پاشنه پا با زمین، نحوه حرکت ساق پا شبیه سازی می گردد. این نوع پنجه پا تاثیر زیادی بر افزایش سرعت راه رفتن شخص داشته و می تواند در گروه بهترین نوع پا مصنوعی هوشمند قرار گیرد.

آیا پای مصنوعی هوشمند همانند پای واقعی عمل می کند

در پاسخ به این سوال که آیا پای مصنوعی هوشمند همانند پای واقعی عمل میکند یا خیر، می توان اینطور گفت که بستگی به نوع پا دارد. همان طور که در ابتدای متن اشاره شد تغییر و تحول زیادی در طراحی این نوع پا صورت گرفته است. به طوریکه برخی ساختار و عملکردی بسیار مشابه با پای طبیعی دارند.

بیشتر بخوانید
پروتز زیبایی

در رایج ترین نوع پاهای هوشمند مصنوعی، سنسور و ریزپردازنده های استفاده شده در آن می تواند عملکردی مشابه با پای واقعی را برای حرکت روی سطوح هموار فراهم کند. این نوع پا برای سطوح ناهموار گزینه مناسبی نبوده و تعادل و نوع حرکت آنها طبیعی نمی باشد. البته در نوع جدیدی از پاهای مصنوعی هوشمند که ارتباط مغز و پا و سنسورها با هم برقرار می گردد، حرکت و نحوه تعادل بدن در سطوح هموار و ناهموار کاملا طبیعی می باشد.

پای مصنوعی هوشمند برای سطوح مختلف

علاوه بر مزایای بسیار زیاد پاهای مصنوعی میکروپرسسور یا هوشمند که برای فرد به همراه دارد، این نوع پا برای حرکت روی سطوح مختلف از کارایی مناسبی برخوردار نمی باشد.

به عبارت دیگر، اغلب پاهای مصنوعی که نحوه حرکت پا بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از محیط و سایر اندام ها تعیین می گردد، این توانایی را دارند تا تنها بر روی سطوح صاف مانند پای واقعی عمل کنند.

به تازگی متخصصان دانشگاه وندربیلت آمریکا یکی از بهترین انواع پای مصنوعی را طراحی نموده اند که با کمک سنسور و ریزپردازنده ها نحوه فعالیت و حرکت پا واقعی را شبیه سازی می کند. این نوع پای مصنوعی هوشمند با قابلیت حرکت روی سطوح مختلف در حال حاضر در بازار ایران وجود نداشته و به طور عمده تولید نشده است.

جدیدترین پای مصنوعی هوشمند

یکی از بهترین نوع پاهای مصنوعی هوشمند که عملکرد آن شبیه به پاهای واقعی می باشد، پروتز پای میکروپرسسور گنیوم است که گزینه ای مناسب برای افرادیست که قصد دارند فعالیت هایی با سرعت بالا را انجام دهند.

بیشتر بخوانید
زمان مناسب دریافت پروتز پا؛ مراقبت های مهم بعد از قطع عضو

پای مصنوعی گنیوم که در صورت قطع پا از بالای زانو استفاده می گردد، شرایطی را فراهم می کند تا فرد با نیروی بدن خود و به صورت کاملا طبیعی بر روی سطوح مختلف حرکت کند. این پا دارای ریموت کنترل بوده و در برابر رطوبت و گرد و غبار کاملا مقاوم است.

پای مصنوعی هوشمند گنیوم تا 150 کیلوگرم وزن را تحمل نموده و الگوی راه رفتن در آن کاملا طبیعی می باشد. از دیگر مزایای این نوع پا مدت زمان کوتاه برای آشنایی فرد با این اندام بوده که در اغلب مواقع با تمرین بین چند روز تا چند هفته فرد امکان راه رفتن طبیعی فراهم می گردد.

در ساختار این نوع پا اجزایی از قبیل آداپتور پیرامید، سیلندر هیدرولیک، بلوتوث، سنسور حرکت زانو، شارژ القایی، باتری و اجزای الکترونیک، فریم فیبر کربن، لوله آداپتور AXON و ژیروسکوپ و سنسور شتاب دهنده به کار رفته است.

یکی از مهم ترین نکات در خرید پای مصنوعی هوشمند، انتخاب آن با توجه به ساختار اندام و محل قطع شدگی عضو می باشد. گروه ارتوز و پروتز در کلینیک نگین طب، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع کفش های طبی و پروتز پای مصنوعی با بهترین جنس و قیمت مناسب می باشند. با توجه به ضروت مشاوره با متخصصین این حوزه قبل از انتخاب اندام مصنوعی، برای دریافت مشاوره و برقراری ارتباط با این مجموعه می توانید از راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *