ارتز آرنج: حفاظت، کنترل درد و توزیع فشار روی آرنج با ارتز و بریس

یکی از بهترین راه‌های نگه داشتن آرنج در سلامت جسمی در پی آسیب دیدگی و یا استفاده طولانی مدت، پوشیدن یک ساپورت (بریس) آرنج برای شرایط و وضعیت جسمی است. استفاده از ارتز یا بریس آرنج کمک می کند تا با وجود درد خفیف، بتوانید بازی های ورزشی مورد علاقه خود را ادامه دهید. این امر به ویژه برای تنیس، بسکتبال، والیبال و سایر ورزش هایی که نیاز به حرکات هوایی دارند، عملی است. ارتز مناسب نیز بخش مهمی از یک روش درمانی فیزیکی موفق است.

یک متخصص ارتوپدی، آرنج را ارزیابی کرده و در صورت لزوم از یک آرنج / قالب 3 بعدی آرنج استفاده می کند. این کار با بیمار در وضعیت  نشسته انجام می شود. متخصص ارتوپدی اطمینان حاصل خواهد کرد که آرنج در وضعیت اصلاح شده قرار دارد. انواع طرح‌های بریس آرنج وجود دارد. متخصص ارتوپدی تعیین خواهد کرد که بهترین طرح برای درمان براساس نیازها و اهداف شما کدام است. بریس های آرنج ممکن است دارای اتصالات فلزی باشد. تمامی بریس های آرنج دارای بندهایی برای کمک به استفاده صحیح از آن است.

خم شدگی آرنج و استفاده از ارتز

عملکرد آرنج تابع دست است به این معنی که آرنج دست و انگشتان را در فاصله های دلخواه از بدن قرار می دهد. برای حرکت دادن دست دو نوع حرکت لازم است.

اولین و اصلی ترین، کوتاه کردن و طولانی کردن فاصله ای است که دست از بدن قرار می گیرد. ممکن است دست به طول بازو جلو آورده شود، مانند زمانی که آرنج کشیده است، یا ممکن است در مقابل شانه آورده شود، مانند زمانی که آرنج کاملاً خم شده است. حرکت دوم آرنج موقعیت دست را در رابطه با صفحه عرضی با قرار دادن بطرف پائین مانند قرار دادن کف دست بطرف پائین یا قرار دادن کف دست رو به بالا تنظیم می کند.

مفصل استخوان های اندام فوقانی، یک مفصل از نوع لولای خالص، باعث افزایش حرکات کششی و خم شدن آرنج می‌شود. کشیدگی آرنج توسط ماهیچه سه سر تأمین می شود، و کمی تلاش جزئی به عضله مرفقی کوچک نسبت داده می شود.

ماهیچه بازویی و سه سر دو عضله خم کننده اصلی هستند كه ماهیچه بازویی زند بالایی یک خم کننده كمكی در نظر گرفته می شود.

ترومای نخاع و همچنین انواع بیماری های عصبی عضلانی ممکن است باعث فلج شدن عضله‌های آرنج شود. اگرچه گرانش در افزایش کشش آرنج کمک می کند، بیماری که دارای مقاومت خمشی نرمال یا تقریباً نرمال در آرنج است، به دلیل عدم وجود فعال شدن کشش آرنج، دچار انقباض خم شدن آرنج می شود.

این اتفاق معمولاً در اثر ضایعه در سطح عصبی C5-6 اتفاق می افتد، که در آن انعطاف پذیری آرنج در محدوده قدرت نرمال قرار دارد ولی عضله منبسط کننده آرنج فعالیت ندارد. برای پیشگیری از ایجاد ناهنجاری های انقباضی پیشرونده که به طور مکرر در بیمار اتفاق می افتد، پس از ترخیص از بیمارستان، برنامه مناسبی برای ورزش لازم است.

از متودها و روش‌های مختلفی برای درمان پس از انقباض استفاده می‌شود. چندین روش جراحی که عضلات را برای بهبود قدرت انبساط آرنج کنترل می‌کنند ممکن است انجام شود. آتل بندی گچی پشت سرهم آرنج یک روش ارتز ساده است. وسایل مختلف ارتز از فلز، چرم و پارچه ساخته شده است. این وسایل دارای قسمت هایی هستند که توسط فنرهای فلزی، پارچه الاستیک یا پیچ تأمین می شوند.

فشار پایدار آهسته ای نیاز بوده به طوری که بافت فیبری آتروفی، کش آمده و به مرور طولانی تر رشد می شود. طرح هایی که باعث ایجاد فشار متناوب می شوند ممکن است باعث گردد اگر کشش بطور نامحدود اعمال شود، ایجاد هیپرتروفی (بزرگ شدن عضوی بیش از حد لزوم ) بافت فیبر کند.

صدمات شایع که ممکن است باعث درد آرنج شود

تعداد زیادی از شرایط وجود دارد که ممکن است استفاده از ارتز در آنها مزایایی به همراه داشته باشد. دو مورد از شایع ترین شرایط، آرنج تنیس و آرنج گلف باز، که نام آنها از روی ورزش هایی گرفته شده که مرتبا در بروز این عارضه ها نقش دارند. آرنج تنیس یا همان اپی‌کوندیلیت جانبی، التهاب تاندون‌هایی است که به لبه استخوانی در خارج از آرنج وصل شده است. جالب اینجاست که فقط 5٪ از مبتلایان به آرنج تنیس درنتیجه بازی کردن تنیس این عارضه را دریافت کرده اند.

این بیماری از طریق روش های مختلفی از جمله یخ، دارو و مداخله جراحی، درمان می شود. بریس و ارتز نیز یک روش درمانی بسیار رایج برای آرنج تنیس است. آرنج گلف باز، که به عنوان اپی‌کندیلیت( بیماری آرنج تنیس بازان) نیز شناخته می شود، بسیار شبیه به آرنج تنیس است، اما در قسمت استخوانی داخل آرنج و نه قسمت خارجی رخ می دهد. دقیقاً مانند آرنج تنیس، بازی گلف مطمئناً منجر به این وضعیت می شود، اما بیشتر موارد آرنج گلف باز به دلیل فعالیت های دیگر است. ارتز یکی از روش‌های مؤثر برای معالجه و جلوگیری از آرنج گلف باز است. بریس انتخاب بهتر دیگری برای آرنج گلف بازان است. سایر آسیب های آرنج که می‌تواند از استفاده از بریس بهره مند شود شامل رگ به رگ شدگی آرنج یا فیزیوتراپی بخاطر شکستگی آرنج است. آسیب یا التهاب نوک آرنج به خودی خود به عنوان بورسیت شناخته شده است و ممکن است به دلایل زیادی از جمله تروما، عفونت یا سایر شرایط پزشکی رخ دهد.

بیماری‌ها و شرایطی که می‌تواند باعث درد آرنج شود

یکی از شایع ترین و مرسوم ترین شرایطی که می تواند بر بازو تأثیر بگذارد، آرتروز آرنج است که به اشکال زیادی رخ می دهد و از استفاده از ارتز آرنج سود برای کاهش درد آن سودمند است. انواع مختلف آرتروز شامل موارد زیر است:

• روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پسوریازیس
  • ورم مفاصل
  • آرتریت واکنشی، همچنین به عنوان بیماری ریتر شناخته می شود

این عوارض بطور معمول باعث ایجاد درد در مفصل آرنج، کاهش دامنه حرکت و التهاب می شوند.

عفونت‌های پوستی یا مفصل آرنج نیز ممکن است منجر به درد در آرنج شود. سلولیت یا عفونت پوست ممکن است در نتیجه باکتری‌های متداول که از طریق زخم وارد می شوند رخ دهد. گاهی اوقات اگر به موقع یا درست درمان نشود، ممکن است به بورسیت تبدیل گردد. عفونت مفصل، معروف به آرتریت سپتیک، ممکن است در بیماران دیابتی یا بیماران دارای سیستم ایمنی سرکوب شده رخ دهد. در طول دوره درمان و بهبودی به دنبال این شرایط، ممکن است یک بند یا ارتز پوشیده شود تا درد را به حداقل برساند. شرایط دیگر مانند جراحی یا رشد تومور ممکن است استفاده از ارتز برای محافظت در طول دوره بهبودی را ضروری کند. همچنین ممکن است از ارتز آرنج به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای شرایط سیستمیک که بر بیشتر بدن تأثیر می گذارد استفاده شود. برای شرایط جدی تر یا به عنوان بخشی از یک برنامه فیزیوتراپی، ارتز مناسب برای بازوی‌تان توسط پزشک متخصص شما قابل تعیین است. آنها ممکن است بتوانند در مورد اینکه چه نوع و چه اندازه هایی از ارتز برای شما ایده آل است، مشاوره دهند.

ارتز آرنج مناسب و سفارشی

ارتزهای آرنج برای درمان بسیاری از شرایط پزشکی و جراحات مفید است. این شرایط می تواند از موارد زیر باشد (اما محدود به آنها نیست):

• شکستگی هومورال
  • دررفتگی آرنج
  • شل شدگی رباط
  • بعد از عمل
  • ورم مفاصل و استخوان ها
  • شکستگی شعاعی یا زند زبرین
  • آماس زردپی
  • اپی‌کوندیلیت جانبی (آرنج تنیس)
  • اپی‌کوندیلیت میانی (آرنج گلف باز)
  • آسیب دیدگی بالشتک چربی

کدام بریس آرنج برای من مناسب است؟

آیا هنگام انجام فعالیت‌های روزمره یا ورزش کردن، در آرنج خود درد دارید؟ درد آرنج ممکن است آزاردهنده و دردناک باشد، به خصوص اگر فردی فعال هستید. اگر از درد آرنج رنج می برید، احتمالاً به دنبال چیزی برای تسکین بخش هستید و ممکن است از خودتان سؤال کنید.کدام بریس آرنج برای من مناسب است؟ شکی نیست که ارتز آرنج می تواند به کاهش ناراحتی شما و ارائه پشتیبانی مورد نیاز برای بهبودی کمک کند. با وجود انواع مختلفی از ارتز آرنج در بازار، یافتن بهترین نوع برای درد شما می تواند یک چالش باشد. نوع ارتز آرنج مناسب برای شما بستگی به آنچه باعث مشکل شما می شود و همچنین شدت درد شما خواهد شد. در اینجا چند گزینه وجود دارد:

• باند آرنج – بسیاری از شرایط، از جمله آرنج تنیس، آرنج گلف یا آرنج رایانه را درمان می‌کند.
کفش طبی چیست؛ نحوه استفاده و مراقبت از کفش طبی

بند Velcro به استراحت ماهیچه ها کمک می کند، که باعث کاهش استرس در تاندون ها و عضلات می شود.

ممکن است برای مدت طولانی و با راحتی کامل پوشیده شود.

به راحتی در داروخانه محلی شما یافت می شود.

• آستین فشرده سازی آرنج – گرمی را بر روی ناحیه دردناک ایجاد می کند، که به روند بهبودی کمک می کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

آستین‌های فشرده سازی آرنج همچنین ممکن است تسمه ای برای پشتیبانی بیشتر داشته باشد.

برای درمان آرنج گلف باز یا آرنج تنیس، درد مفاصل آرنج یا کشش مفاصل می‌توان پوشید.

• از حرکت باز دارنده آرنج – برای محافظت از آرنج، ساعد و بازوی فوقانی پس از عمل طراحی شده است.

ثبات راحت و در عین حال ایمن از آرنج را فراهم می کند.

بازو را در 90 درجه نگه می دارد تا از آرنج آسیب دیده پشتیبانی کند.

معمولاً پس از عمل توسط پزشک تجویز می شود.

• آرنج قنداق شده – فشرده سازی را برای کمک به جذب و هدایت درد و استرس به دور از تاندون‌های ملتهب فراهم می کند.

آرنج قنداق شده برای درمان آرنج گلف باز، آرنج تنیس یا آماس زردپی ایده آل است.

آرنج قنداق شده محدوده حرکت یا عملکرد را محدود نمی‌کند.

• انواع دیگر: انواع دیگر ارتز آرنج عبارتند از:
  • ثبات رباط
  • ROM
  • بعد از عمل
  • کشش زیاد
  •  بند اپی‌کوندیلیت
  • پد آرنج

پوشیدن آتل آرنج، فشرده سازی قابل تنظیم را برای کمک به جذب و تغییر مسیر درد ناشی از آرنج تنیس، آرنج گلف باز یا آماس زردپی فراهم می کند. این فشرده سازی قابل تنظیم به شما امکان می دهد تا تعیین کنید که در کجا و چقدر فشار باید اعمال شود تا بتوانید روز خود را به راحتی سپری کنید. فشار قابل تنظیم، جریان خون را محدود نمی کند بلکه به بهبود سریعتر کمک می کند. قبل از خرید بریس آرنج، همیشه بهتر است که در مورد گزینه های درمان خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. پزشک می تواند برای شما توضیح دهد که کدام نوع از بریس برای شرایط شما بهترین گزینه است.

هدف استفاده از ارتز آرنج چیست؟

ارتز آرنج :

• ثبات آرنج را فراهم می‌کند

اجازه تحرک لازم آرنج را می‌دهد

• تراز بیومکانیکی آرنج را کنترل می‌کند
  • کمک به سازگاری با سطوح
  • توزیع فشارها روی آرنج
  • در برابر نیروهای بیرونی روی آرنج مقاومت می‌کند
  • حرکات بیش از حد در آرنج را محدود می‌کند
  • از آرنج محافظت می‌کند
  • جذب شوک را فراهم می‌کند

استفاده از ارتز آرنج

ارتزهای آرنج وقتی به طور مستقیم با پوست در تماس باشند بهتر عمل می‌کنند. دستورالعمل‌های کاربردی خاصی وجود دارد که متخصص ارتوپدی برای بیمار توضیح می‌دهد. متخصص ارتوپد همچنین یک برنامه پوشیدن همراه با توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

زندگی با آرترز آرنج

اصلاحات ارائه شده توسط ارتز آرنج ممکن است مدتی طول بکشد. ارتز آرنج نباید دردناک باشد. با این حال، برخی از ناراحتی‌های اولیه غیر معمول نیست. دوره عادت کردن به ارترز نباید بیشتر از دو هفته طول بکشد. اگر شما مالش و اصطکاک یا تاول را تجربه می‌کنید، لطفاً برای بررسی فوری، به یک متخصص ارتوپدی معتبر مراجعه کنید. اگر بعد از گذشت هنوز دو هفته دچار مشکل هستید، لطفاً با متخصص بست‌های ارتوپدی خود موضوع را درجریان بگذارید. در صورت بروز هرگونه تغییر در شرایط (درد، تغییر اندازه، رشد)، همیشه توصیه می‌شود که مرتباً با پزشک متخصص خود درارتباط باشید. متخصص ارتوپدی می‌تواند تعیین کند که چه تغییراتی باید ایجاد شده یا توصیه‌هایی برای درمان جایگزین ارائه دهد. بریس های آرنج اغلب می‌توانند اصلاح یا تعمیر شوند. متخصص ارتوپدی می تواند برای تعیین مسیر درمان با شما مجددا ارزش‌یابی دوباره کند.